FYSIOPT

Johanna (41) joutui vakavaan liikenneonnettomuuteen

FYSIO PT – fysioterapian ja henkilökohtaisen valmennuksen yhdistelmästä suuri apu

Kun Johanna Hautamäki joutui liikenneonnettomuuteen, entinen aktiiviurheilija ei jäänyt paikoilleen, vaan suomalaisella sisulla lähti taistelemaan kohti normaalia arkea.

Marraskuussa 2015 Hautamäki jäi pyöräillessään auton yliajamaksi. Alaselän ja lantion vammat olivat vakavat ja hän vietti useita päiviä sairaalassa. Mitään suuria lupauksia lääkärit eivät antaneet paranemiselle.

Toipuminen on kestänyt pitkään. Hautamäki pääsi elokuussa 2016 Helsingin Yliopistollisen keskussairaalan Kipupoliklinikan potilaaksi, jossa hänellä todettiin myös hermojuurivauriot lantiossa.

Liike on lääke

Hoito-ohjeena HYKS:n Kipupoliklinikalta Hautamäelle suositeltiin fysioterapiaa, kuntosaliharjoittelua, sekä vahvaa kipulääkitystä.

“Kun syksyllä 2018 avautui työpaikkani lähelle Helsingin Pitäjänmäkeen uusi hyvinvointikeskus – FYSIO 2000, jossa onnekseni työskentelee fysioterapeutti Matias Lemmetty, fyysinen harjoittelu sai uuden käänteen. Aloitimme yhteisen henkilökohtaisen kuntoutusohjelman – pääsääntöisesti lihaskunto- ja kuntosaliharjoittelua FYSIO PT:n omaisesti” kertoo Hautamäki.

Fysioterapeuttinen Personal Training

”FYSIO PT on FYSIO 2000 lanseeraama fysioterapian ja Personal Trainingin yhdistelmä, jossa kivun asiantuntijan ja fysioterapian ammattilaisen avustuksella pystytään aloittamaan turvallinen liikunta sekä kuntosalilla harjoittelu.

Johannan liikunnallinen tausta näkyy FYSIO PT harjoittelussa. Hänellä on palava halu liikkua ja hän nauttii siitä, kun saa hikoilla treeneissä. Kipu on ollut suuri jarruttava tekijä harjoittelussa, minkä takia FYSIO PT harjoittelu ammattilaisen kanssa on tuonut kaivattua tukea ja turvaa harjoitteluun. Päivän treeni riippuu paljon Johannan sen hetkisestä kivusta, jonka takia harjoittelua on pystyttävä muokkaamaan ja tarvittaessa vaihtamaan harjoitussuunnitelmia lennosta. FYSIO PT on tähän paras ratkaisu, sillä fysioterapeutin tuoma tieto ja taito tällaisissa tilanteissa on äärimmäisen tärkeää. Liikkeitä tehdessä jatkuva vuorovaikutus on avainasemassa, jotta pystymme yhdessä löytämään kivuttomia ja mielekkäitä harjoitusmuotoja”; kertoo Hautamäen fysioterapeuttina toimiva Matias Lemmetty FYSIO 2000.

“On ollut erittäin helpottavaa päästä osaavan ammattilaisen ohjaukseen, jossa harjoittelu on ollut monipuolista ja keskittynyt kokonaisvaltaisesti kehoni vahvistamiseen ja tukemaan vaurioituneiden alueiden ympäröiviä lihaksia. Vaikka liikkuminen onkin ollut haastavaa ja kroonistunut kipu vaikeuttaa edelleen jokapäiväistä elämää, edistystä on tapahtunut.

Mielestäni se ei riitä, että käy julkisella puolella hoidossa. Kipupolin asiakkaana koen olevani etuoikeutettu, mutta suuri merkitys on ollut löytää yksityinen palveluntarjoaja, joka pystyy tarjoamaan henkilökohtaista räätälöityä hoitoa ja palvelua, jossa otetaan myös huomioon minun kokonaisvaltainen hyvinvointini ja kivunhallinta fysioterapian kautta. Hautamäki kertoilee”

Shockwave -paineaaltohoito toi lisää apuja

”En ollut aiemmin oikein uskaltanut tehdä kuntosaliliikkeitä, peläten sekä olemassa olevaa kipua ja mahdollista oman tilanteen pahentumista.  Olemme Matiaksen kanssa kokeilleet myös Shockwave -paineaaltohoitoa vaurioituneeseen jalkaani, vaikka olin alkuun melko pelokas tämänkin suhteen, Hautamäki lisää.

Lemmetty kertoo, että Shockwave eli paineaaltohoito on turvallinen ja tehokas hoitomenetelmä lihas- ja jänneongelmiin. ”Hoidon aikana kudoksiin kohdistuukorkeatehoista paineaaltoa, jotka vaikuttavat tehokkaasti kipualueen aineenvaihduntaan, sekä parantavaa kudoksen hapensaantia jotka täten edistävät paranemista. Yleensä 3-5 hoitokertaa 1-2 viikon välein riittää oireiden rauhoittamiseksi. Shockwave-hoito on tehokas myös kroonisiin vaivoihin kuten kantaluupiikkiin (plantaarifaskiitti), tenniskyynerpäähän, kivuliaaseen olkapäähän ja akillesjänteeseen, hyppääjänpolveen sekä penikkatautiin.

Shockwaven avulla saatiin nopeaa helpotusta Johannan kireisiin lihaksiin. Polvi, joka oli vaivannut häntä jo pitkään, saatiin muutamalla Shockwave käsittelyllä huomattavasti paremmaksi. Kun polvi oli taas kunnossa, oli hyvä jatkaa harjoittelua”.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi kaikkein tärkeintä

”Liikunnan merkitys kokonaisvaltaista hyvinvointia ajatellessa on suuri. Johanna tietää mitä positiivisia tunteita ja fiilistä liikunta saa aikaan kropassa. Tähän tähdätään myös tällä hetkellä ja haetaan liikunnasta positiivisia vaikutuksia sekä vastapainoa arkeen. Vaikka kipu näytteleekin suurta osaa, ei sen taakse pidä jäädä, vaan pyrkiä löytämään sellaisia liikuntamuotoja, jotka eivät lisää kipua. Henkisellä puolella kannustaminen luo uskoa tekemiseen myös entisestään” kertoilee Lemmetty ja lisää ”Olemme etsineet yhdessä liikkeitä, jotka eivät provosoisi kipua, mutta samalla sellaisia liikkeitä, joista saataisiin hyvä tekemisen meininki. Paljon mennään Johanna tuntemusten mukaan ja lennostakin on vaihdettu suunnitelmia monesti. Tavoitteena on ollut pitää lihaskunnosta huolta sekä lisätä liikkuvuutta muun harjoittelun ohessa. Liikkuvuusharjoitteet ovat olleet Johannalle mieluisia ja niistä hän onkin saanut paljon apua. Olemme tehneet paljon erilaisia kehonpainoharjoitteita sekä muutenkin kokonaisvaltaisesti haastettu kroppaa.”

”Säännöllinen liikkuminen ja FYSIO PT:n mukaiset liikkuvuusharjoitteet ovat tuoneet helpotusta kipuihin ainakin hetkellisesti. Monesti Johanna on tullut kipujen kanssa treenaamaan ja sanonut, että nyt on sellainen “paha päivä”. Treenien lopuksi Johanna on kuitenkin todennut olon olevan parempi ja kivusta huolimatta hyvä. Se on minun mielestäni tärkeintä, että asiakas hyötyy liikkeistä ja saa niistä apua kipuihin,” lisää Lemmetty.

“Liikunta tutkitusti vähentää kipua ja tuottaa endorfiinia, joka auttaa tietyssä määrin kivun hallintaan. Matiaksen luonteva ote, sekä kannustava asenne on ollut minulle isoksi avuksi. Vaikka välillä onkin ollut haasteellista, Matias on jaksanut tsempata ja vienyt koko ajan tilannetta eteenpäin vaihdellen harjoitteita ja kuunnellen herkästi tuntemuksiani. Olen erittäin tyytyväinen koko tähänastisesta yhteisestä harjoittelustamme”; iloitsee Hautamäki.

Haaveena kivuttomampi arki

“Luonnollisesti toivoisin, että saisimme Matiaksen kanssa jatkaa kuntoutumista myös jatkossa, varsinkin jos suunniteltu leikkaus toteutuu. Olen nyt käynyt leikkausarviossa Peijaksen sairaalassa, jossa minulle on suunnitteilla tänä vuonna sähköstimulaattorileikkaus” (selkäytimeen asennetaan sähkölaite, joka lähettää sähköimpulssia tehden “kipuportin” hermosärylle).

”Näin kipukroonikkona koen, että ammattilaisen kanssa treenaamisesta hyödyn parhaiten leikkauksen jälkeen. Tulevaisuuden toiveeni on päästä lopulta kivuttomampaan arkeen kiinni. Odotan, että kuntoutuminen etenee myös nopeammin.Pidemmän ajan tavoite on päästä Matiaksen kanssa kohti urheilijamaisempaa arkipäiväistä treenaamista, mikä näin entisenä juoksulajien ja ultimaten kilpaurheilijana on se kaikkein kirkkain tavoite, jos vain kiputilanne ja kehoni sen sallivat” lisää Hautamäki toiveikkaana.

Hyödynnä tutustumistarjous verkkokaupassa
klikkaa kuvaa!

FYSIO Personal Trainerin avulla saavutat tavoitekuntosi!

FYSIO PT on fysioterapian ja henkilökohtaisen valmennuksen yhdistelmä.

Lähes meillä kaikilla on jokin vaiva tai vamma. Niskaa kolottaa, hartiat jumissa, selkä tai polvi kipeänä, mutta myös ylipaino voidaan sanoa vaivaksi. FYSIO 2000 fysioterapeutti on tuki- ja liikuntaelimistön asiantuntija, ammattilainen, jonka kanssa on turvallista aloittaa liikunta- sekä kuntosaliharjoittelu.
Elämäntapamuutos vaatii apua. Meillä osaavan ammattilaisen avulla onnistut varmasti!

Sinulle räätälöity, innostava ohjelma!

Yhdessä FYSIO PT:n kanssa kartoitetaan tavoitteesi, ja tämän pohjalta sinulle laaditaan henkilökohtainen, innostava ja monipuolinen liikuntasuunnitelma. FYSIO PT kannustaa ja huolehtii, että harjoittelusi on oikeanlaista, turvallista ja tehokasta.

Saavutat omat tavoitteesi parhaiten harjoittelemalla aktiivisesti FYSIO PT:n kanssa. FYSIO 2000 ammattilaiset ovat palveluksessasi meidän jokaisella toimipisteellä: Ilmajoella, Helsingissä, Kurikassa, Lapualla, Vaasassa, Seinäjoella, Tampereella ja Vantaalla.

“FYSIO PT löydettiin minulle oikea tapa treenata. Ammattilaisen ansiosta sain kaksi kärpästä yhdellä iskulla: personal treinerin ja fysioterapeutin”
Janina Fry, yrittäjä

“Tykkään treenata täällä, koska on tuttu fysioterapeutti seuraamassa mun treeniä. Ja että tehdään oikeita asioita ja, että mennään oikeaan suuntaan.
Emma Varis, yrittäjä, Emman & Mamas

“Olen monta vuotta yrittänyt lisätä itsenäisesti liikuntaa, siinä onnistumatta. Nyt olen fysioterapeutin ohjauksessa saanut itselleni hyvän kunnon, ja painokin on siinä ohella tippunut”
Miikka Voipio, yksikönjohtaja, Peab oy