Kehonkoostumusmittaus

Kehonkoostumusmittaus

Rasvaa vai lihasta? Painavat luut? Arvoitus ratkeaa helposti.

Kehonkoostumismittaus soveltuu kaikille painonhallinnasta ja kehonkoostumuksestaan kiinnostuneille. Tanita -mittaus on erittäin nopea, kivuton ja tarjoaa runsaasti tietoa kehonkoostumuksesta.

Mittauksella selvität lähtötilanteesi ja voit löytää siitä motivaatiota elämäntapamuutokseen. Raportin tulokset antavat selkeän mittarin kehityksen seuraamiseen. Muuttuuko rasvaprosentti liikuntaa lisäämällä?

Mitä Kehonkoostumusmittaus kertoo:

Rasvaprosentti % / Rasvan massa kg

Liian korkea rasvaprosentti altistaa esimerkiksi korkealle verenpaineelle, sydänsairauksille, tyypin 2 diabetekselle ja syöpäsairauksille. Liian matala rasvaprosentti ei myöskään ole terveellinen, sillä tietty määrä rasvaa tarvitaan ruumiinlämmön ylläpitämiseen, nivelten ja sisäelinten suojaamiseen.

Rasvaton massa kg

Rasvaton massa kertoo lihasmassan, luumassan ja veden yhteismäärän kehossasi.

Lihasmassa kg

Lihasmassan määrä lisääntyy liikuntaa aktiivisesti harrastavilla. Suurempi lihasmassa tarkoittaa myös suurempaa kalorikulutusta. Laite myös erottelee käsien, jalkojen ja keskivartalon lihastasapainon.

Kehon nestepitoisuus (TBW)

Kehon nestepitoisuus vaikuttaa keskittymiseen, urheilusuorituksiin ja yleiseen hyvinvointiin. Päivässä pitäisi saada 2 litraa nestettä, jotta ideaali nestetasapaino säilyisi. Monesti ihmisillä, joilla on korkea rasvaprosentti, on myös liian matala kehon nestepitoisuus. Tanita 780 mittaa myös solun ulkopuolisen vesimäärän (ECW) ja solun sisäpuolisen vesimäärän (ICW).

Painoindeksi (BMI)

Kertoo ihannepainosi pituutesi ja painosi perusteella. Oma arvosi suhteutetaan skaalaan, jossa kategoriat ovat alipainoinen, normaalipainoinen, ylipainoinen ja sairaalloisen ylipainoinen.

Luumassa (kg)

Luumassa kertoo luiden painon kehossasi. Luku on sidoksissa osaltaan lihasmassaan, sillä liikkuminen ja lisääntynyt lihasmassa ovat yhteydessä luiden terveyteen.

Sisäelinrasvan arvo (Viskeraalinen rasva)

Sisäelimiä ympäröivä suojaava rasva. Korkea sisäelinrasvan määrä nostaa riskiä sairastua esimerkiksi sydänsairauksiin, korkeaan verenpaineeseen tai tyypin 2 diabetekseen. Terveelliset tasot ovat 1-12, liian korkeat tasot puolestaan 13-59.

Perusaineenvaihdunta (kcal)

Arvo kuvastaa minimikalorimääräsi, jonka kehosi kuluttaa totaalisessa levossa. Korkea lihasmassa lisää aineenvaihdunnan tasoasi. Perusaineenvaihdunta lajitellaan hitaaseen, keskivertoon tai korkeaan kalorinkulutukseen.

Kehon metabolinen ikä

Metabolisen iän arvoa verrataan muiden saman ikäisten metaboliseen ikään. Jos metabolinen ikäsi on suurempi kuin oikea ikäsi, sinun tulisi liikkua enemmän.

Kehonkoostumusmittaus tarjolla Helsingin, Tampereen, Ilmajoen ja Seinäjoen (Sorsanpesän) hyvinvointiyksiköissämme

HYVÄ TIETÄÄ!

Milloin kehonkoostumusmittausta
ei ole syytä tehdä?

Bioimpedanssimenetelmä ei sovellu kehon koostumuksen määrittämiseen seuraavissa tilanteissa:

  • Kehoon on asennettu sähkölaitteita tai metalliesineitä
  • Kuukautisten yhteydessä
  • Raskauden aikana
Kehonkoostumusmittaukseen valmistautuminen
  • Tule mittaukseen, kun edeltävästä ruokailusta on kulunut pari tuntia.
  • Toteuta mahdollinen seurantamittaus suunnilleen samaan vuorokaudenaikaan.
  • Mittauksen yhteydessä voidaan samalla läpikäydä mahdollisten muiden hyvinvointimittausten tuloksia.
Mittauksen kulku

Mittaus kestää muutaman minuutin ja se suoritetaan nousemalla paljain jaloin laitteen tasolle ja pitämällä kiinni mittauskahvoista.

Mittaukseen kuuluu aina henkilökohtainen palaute, jonka antaa koulutettu ammattilainen ja mittaukseen varataan aikaa 30 minuuttia. Lisäksi saat raportin kirjallisena itsellesi.

Keskitetty ajanvaraus
ark. ma-pe klo 8-17.00 
puh. 044 757 2000