Ravintoneuvonta

Ravitsemuksella on tärkeä merkitys terveyden edistämisessä.

Terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, jossa ratkaisevat jokapäiväiset valinnat pitkällä aikavälillä. Hyvinvointia edistävä ruokavalio voi muodostua monella tavalla, eikä yhtä ainoaa oikeaa mallia ole. Jokainen voi etsiä parhaiten omaan elämäänsä, arvoihinsa sekä makumieltymyksiinsä sopivan tavan syödä hyvin.

Terveellinen syöminen tuo mukanaan monia etuja. Vireystaso pysyy hyvänä, kun elimistöllä on jatkuvasti käytössään laadukasta polttoainetta. Makeanhimo pysyy kurissa ja paino hallinnassa. Terveellisellä ruokavaliolla myös mieli pysyy kirkkaampana.

 

RAVINTONEUVONTA

Autamme sinua ravitsemusasioissa. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika ravintoneuvontaan niin etsitään yhdessä sinulle sopiva ruokavalio.

Tiettyjen periaatteiden noudattaminen auttaa alkuun terveyttä edistävässä ruokavaliossa.

RUOKARYTMI

Ruoka-aineiden valinnan lisäksi ruokailujen rytmittämisellä on merkitystä. Aterioiden tulisi olla aamusta säännöllisin väliajoin siten, ettei nälkä pääse kasvamaan missään vaiheessa päivää liian kovaksi. Silloin helposti sortuu pikaisiin valintoihin, jotka eivät välttämättä tue hyvinvointia. Monille sopii aamupala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala malli, mutta myös muita yhtä hyviä malleja on olemassa runsaasti.

Ruokailuun olisi hyvä varata riittävästi aikaa. On siis tärkeää suunnitella ruokailut ennalta. Monesti kiireisen arjen keskellä kannattaa edellisenä iltana ottaa hetki seuraavan päivän aterioiden suunnittelulle sekä valmistaa ruokia etukäteen. Rauhallinen ruokahetki tuo pysähdyksen päivään. Ehdit pureskella ruoan kunnolla, jolloin ruoansulatuksesikin lähtee paremmin käyntiin.

RAVINTO

Hyvinvointia edistävän ruokavalion voi koostaa monella eri tavalla. Tänä päivänä myös eettinen näkökulma nousee usein merkittäväksi osaksi ruokavaliota. Perinteisen Ruokavalion rinnalla kulkevat suosiota saaneet erilaiset ketogeeniset (vähähiilihydraattiset) ruokavaliot sekä kasvis- ja vegaaniruokavaliot. Meillä on valtava määrä erilaisia malleja terveellisen ruokavalion koostamiseen.

Esimerkkinä yleisin ruokavaliomalli.

 

PERINTEINEN RUOKAVALIO

HIILIHYDRAATIT

Hiilihydraatit ovat kuin bensa autoon. Ne saavat meidät liikkumaan ja jaksamme touhuta. Elimistö saa hiilihydraateista nopeasti energiaa. Päivän energiansaannista tulisi olla n. 45-60 % hiilihydraatteja.

Kasviksia, hedelmiä, marjoja

Terveellisen ruokavalion peruspilarit ovat runsas määrä kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

VILJAT

Hyvään ruokavaliokokonaisuuteen kuuluu täysjyväisiä viljatuotteita. Rukiin, kauran, ohran, vehnän lisäksi myös tattari ja hirssi ovat erinomaisia hiilihydraatin lähteitä.

KUIDUT

Kuiduiksi kutsutaan sellaisia hiilihydraatteja, jotka eivät hajoa ruoansulatuksessa. Parhaita kuidun lähteitä ovat täysjyväviljatuotteet, kasvikset, palkokasvit, pähkinät ja siemenet. Kuidut ovat tärkeitä terveydelle, sillä ne edistävät ruoansulatuksen toimintaa ja ovat suolistossa asuvien hyödyllisten bakteerien ravintoa.

PROTEIINIT

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat sekä suoja-että energiaravintoaineita. Näitä rakennusaineita tarvitsemme kasvuun, lihasten normaaliin toimintaan ja vastustuskyvyn ylläpitämiseen. Proteiinista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista.

Hyviä proteiininlähteitä ovat mm. kana, liha, kala, hapanmaitotuotteet (esim. jogurtit, juustot), pavut ja linssit.

HYVIÄ RASVOJA

Ruokavalio tarvitse myös rasvaa. Erityisesti pehmeät rasvat ovat tärkeitä. Niiden hyviä lähteitä ovat esim. pähkinät, siemenet, avokado, rasvainen kala, kylmäpuristetut oliivi -ja rypsiöljyt

Juomaksi fiksuin valinta on vesi.