FirstBeat hyvinvointianalyysi

Ella Andberg (23), Helsingin Palloseura ry, naisten edustusjoukkue

FYSIO 2000 tekee yhteistyötä HPS naisten edustusjoukkueen kanssa. Tarjosimme Ella Andbergille mahdollisuutta testata FirstBeat hyvinvointianalyysia.

FirstBeat hyvivointianalyysi on kolmen vuorokauden mittainen elektroninen mittaus, joka mittaa sydämen sykevälivaihtelua. Tuloksista ilmenee päivittäiset stressitasot, liikuntasuoritukset, kuinka nukumme ja palaudumme päivittäisestä kuormituksesta.

Mittaus sopii kaikenlaisille henkilöille, jotka ovat kiinnostuneet omasta hyvinvoinnistaan. FYSIO 2000 mittauksia tehdään paljon työikäisille aikuisille kuin myös urheilijoille.

”En ollut ennen mittausta juurikaan kuullut koko Firstbeatistä, ennen kuin sitä tarjottiin minulle. Halusin tehdä mittauksen, koska minua kiinnosti saada tietää tarkemmalla tasolla päivieni rasittavuudesta ja palautumisestani. Olen kokenut itseni hyvin väsyneeksi viime syksystä asti ja olen sitä varten käynyt verikokeessakin tarkistamassa, ettei terveydessäni ole mitään vikaa. Tulokset olivat hyvät, eli syyn täytyi olla jossain muualla. Tämän mittauksen avulla sain nähdä kokonaiskuvan jaksamisestani, tai siis jaksamattomuudestani,” kertoilee Andberg.

 

Raportti on erittäin kattava ja helposti ymmärrettävä

Mittaustuloksista saadaan kattava ja selkeä nelivärinen raportti, joka käydään aina asiakkaan kanssa yhdessä läpi, tehdään suunnitelmat mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin, on ne sitten liikunnan, unen tai palautumisen osalla.

Andberille jäi mittauksesta päällimmäisenä mieleen unen laadun syvä analysointi, sekä stressin ja palautumisen määrä. ”En mittaushetkelläkään vielä tiennyt, miten syvällisellä tasolla mittaus tapahtuu ja, että tuloksista näkisi jopa stressitasotkin, joten nähdessäni tulokset olin hyvin yllättynyt. Tiesin olevani väsynyt, mutta en ollut tiedostanut juurisyytä siihen. En arvannut, että tulokset olisivat ihan noin huonot. Mittauksesta jäi kuitenkin hyvä fiilis, koska sain vihdoin syvällisen datan avulla selkeät vastaukset tämän hetkisestä hyvinvoinnistani. Se sai minut tajuamaan todellisen kuntoni tällä hetkellä, ja että asialle pitää kiireesti tehdä jotain. Raportti oli hyvin selkeä ja ymmärrettävä. Siihen oli koottu hyvin stressin ja palautumisen vaihtelu jokaisena päivänä, sekä minuutin tarkkuudella palautumisen määrä verrattuna kokonaisaikaan, oli sitten kyseessä hereillä olo tai yöuni. Pidin myös hyvin paljon lopun yhteenvedosta, jossa oli kuvattu esimerkiksi voimavarakäyräni kolmen vuorokauden ajalta. Hyvin mielenkiintoista ja hieman huolestuttavaa oli se, että vasta kolmantena (vapaa)päivänä voimavarani nousivat lähtötason yläpuolelle.”

Usein asiakkaille tuleekin selkeämpi kokonaiskuva omasta elämäntilanteesta, raportti luo stressin hyvinkin näkyväksi. Kiireisen työpäivän päälle tehty kova liikuntasuoritus, ei välttämättä olekaan se hyvä ja paras vaihtoehto. Palautumisen alku siirtyy eteenpäin ja seuraavana päivänä ei herätäkään virkeänä.

Mittaus on helppo tehdä! Mittarin saa kotiin postilaatikkoon suoraan kannettuna. Mittauksen aikana tulee täyttää päiväkirjaa joko puhelimelle ladattavalla app -sovelluksella tai tietokoneella. Ja kun kolmen päivän mittaus on ohi, mittarin saa palauttaa mukana tulevalla palautuskuorella.
”Mittauksen aloitus oli helppoa, eikä mittalaite häirinnyt varsinkaan urheilua, kun laite oli siro ja se meni urheiluliivien alle kokonaan piiloon. Laite ei häirinnyt missään tilanteessa ja elektrodien vaihto oli helppoa. Iho kutisi hieman elektrodin alla vuorokauden jälkeen, mutta vaiva helpotti asettamalla uudet elektrodit hieman eri kohtiin”, Andberg lisää.

 

Mittaus sopii kaikille – suosittelen!

”Suosittelen mittausta ehdottomasti myös muille! Vaikka ihminen voisi hyvin, on mielenkiintoista nähdä näin syvällisellä tasolla kehon toimimista erilaisissa tilanteissa ja esimerkiksi sen, missä tilanteissa ihminen stressaa. Sekä palautumisen määrän päivän aikana ja unessa. Näkemällä tulokset voi tehdä mahdollisuuksien mukaan muutoksia omassa arjessaan ja parantaa omaa hyvinvointia. Sitten on ihmisiä, jotka tarvitsevat tällaisia herätyksiä omasta hyvinvoinnistaan ennen kuin tajuavat tilanteen vakavuuden ja muuttavat toimintatapojaan elämässään tilanteen parantamiseksi, vielä kun asialle on suhteellisen helposti tehtävissä jotain.

Minulle on hyvin tärkeää pystyä pelaamaan omalla tasollani, joten jaksamiseni saaminen kuntoon on ykkösprioriteettini. Päiväni ovat hyvin kiireisiä ja lepohetkiä ei juurikaan ole. Se on vaikuttanut unenlaatuuni hyvin paljon. Viime syksystä asti olen nukkunut unta, joka ei ole palauttanut minua. Muutos takaisin parempaan ei käy yhdessä yössä, kun tätä on jatkunut niin pitkään. Minun täytyy pitkäjänteisesti muistaa tauottaa päiviäni ja vähentää ruutuaikaa varsinkin iltaisin, jotta unenlaatu paranee ja alan palautumaan öiden aikana” Andberg kertoo.

Lisätietoja FirstBeat hyvinvointianalyysistä >>>

Osta FirstBeat hyvinvointianalyysi suoraan verkkokaupasta >>>