FYSIO PT – iso apu kuntoutukseen

Johanna Hautamäki joutui liikenneonnettomuuteen marraskuussa 2015, jolloin hän jäi
pyöräillessään auton yliajamaksi.

Hautamäki vieyti viikon sairaalassa, lantioon ja alaselkään hän oli kolarissa saanut deglowing-vamman (kudosten irtirepeytyminen toisistaan), sekä useita ruhjevaurioita alaraajoihin sekä sisäelinvaurioita. Paranemiselle ei annettu muuta ennustetta alkuvaiheessa, kuin että toipuminen tapahtunee kuukausien-parin vuodenkin aikaikkunassa. Mitään lupauksia ei annettu.

Magneettikuvissa 2016 todettiin puolen vuoden jälkeen yhä aktiivista vuotoa lannerangassa, sekä rustovaurioita alaselässä ja oikeassa jalassa. Lisäksi tehtiin hermoratatutkimukset sekä QST-tutkimus, jossa havaittiin myös hermovaurioita.

Hautamäki pääsi syksyllä 2016 HYKS:n Kipupoliklinikan potilaaksi, jossa hänellä todettiin kliinisesti myös hermojuurivauriot L2-L3-L4 -nikamissa. Paranemisen ennuste säilyi edelleen muuttumattomana. Hoito-ohjeena fysioterapia, kuntosaliharjoittelu, sekä vahva kipulääkitys. Hautamäki on  ollut Kipupoliklinikan potilaana elokuusta 2016 alkaen, ja hoito jatkuu edelleen Kipupolilla (lääkitys). Lisäksi hän on nyt leikkausjonossa Peijakseen, jossa hänelle nykytiedon mukaan tehdään tammikuussa 2019 sähköstimulaattorileikkaus (selkäytimeen asennetaan sähkölaite, joka lähettää sähköimpulssia tehden “kipuportin” hermosärylle).

“Syksyllä 2018 avautui työpaikkani lähelle Helsingin Pitäjänmäkeen uusi fysioterapiapalvelukeskus – FYSIO 2000, jossa onnekseni työskentelee fysioterapeutti Matias Lemmetty. Aloitimme yhteisen kuntoutusohjelman – pääsääntöisesti lihaskunto- ja kuntosaliharjoittelua FYSIO PT:n omaisesti” kertoo Hautamäki.
“En ollut aiemmin oikein uskaltanut tehdä kuntosaliliikkeitä, peläten sekä olemassaolevaa kipua ja mahdollista “tilanteen pahentumista”.  Olemme Matiaksen kanssa kokeilleet myös Shockwavea vaurioituneeseen jalkaani, vaikka olin alkuun melko pelokas tämänkin suhteen. Tästäkin on ollut iso apu. On ollut erittäin helpottavaa päästä osaavan ammattilaisen ohjaukseen, jossa harjoittelu on ollut monipuolista ja keskittynyt kokonaisvaltaisesti kehoni vahvistamiseen ja tukemiseen, vaikka liikkuminen onkin ollut haastavaa ja kroonistunut kipu vaikeuttaa edelleen jokapäiväistä elämää. Matiaksen luonteva ote sekä kannustava asenne on ollut minulle isoksi avuksi. Vaikka välillä onkin ollut haasteellista, Matias on jaksanut tsempata ja vienyt koko ajan tilannetta eteenpäin, vaihdellen harjoitteita ja kuunnellen herkästi tuntemuksiani. Olen erittäin tyytyväinen koko tähänastisesta yhteisestä harjoittelustamme”; iloitsee Hautamäki

“Luonnollisesti toivoisin, että saisimme Matiaksen kanssa jatkaa kuntoutumista myös ensi vuonna (2019), varsinkin kun ja jos suunniteltu
leikkaus tapahtuu. Näin kipukroonikkona koen, että vain ammattilaisen kanssa treenamisesta hyödyn leikkauksesta parhaiten ja pääsen lopulta kivuttomampaan arkeen kiinni. Odotan, että kuntoutuminen etenee myös nopeammin, ja voimme Matiaksen kanssa suunnitella kuntoutumisohjelmasta matkaa kohti treenaamista, mikä näin entisenä urheilijana on se kaikkein kirkkain tavoite, jos vain kiputilanne ja kehoni sen sallivat” lisää Hautamäki toiveikkaana.

FYSIO PT on fysioterapian ja Personal Trainingin yhdistelmä, jossa kivun asiantuntian ja ammattilaisen avustuksella pystyt aloittamaan turvallisen liikunnan- sekä kuntosaliharjoittelun. Palvelu on tarjolla jokaisessa toimipisteessämme!