Hyvinvoinnin lupaukset uudelle vuodelle

Hyvinvoinnin lupaukset uudelle vuodelle

Vuoden vaihde lähenee, ja silloin tehdään aina jos jonkinlaisia uuden vuoden lupauksia; karkkilakko, stressaan vähemmän, ostan kotimaisia tuotteita, vietän aikaani ystävien kanssa, mutta kestosuosikin sijalta 1. löytyy LIIKU ENEMMÄN.

Tässä FYSIO 2000 vinkit, miten tähän hienoon uuden vuoden lupaukseen pääset!

1. Aloita pienestä

Aluksi innostuksen määrä on suuri, tahtotila on valtaisa joten liikutaan lähes joka päivä, ja saadaan tottumattomana lihakset kipeiksi. Onhan monesti jouluna unohdettu kaikki terveysintoilut ja nautittu joulun kylläisyydestä täysin rinnoin.
Meidän vinkki on, aloita pienestä! Kolaa lumia, jos tähän mustalta joululta näyttävään maahan sitä sataisiin. Käy kävelemässä ja nauti raikkaasta ulkoilmasta. Kävele reipasta vauhtia, mutta pidä mielessä PPP -sääntö, eli pitää pystyä puhumaan + 1P puuskuttamatta. Ui – Uinti on erittäin kokonaisvaltainen liikuntamuoto, joka ei rasita niveliä. Mikäli olet hankkinut BlackFridaysta meidän kuntosalikortin jo silmällä pitäen ensi vuotta, muista hyödyntää mukaan kuuluvaa saliohjausta. Fysioterapeutti osaa ohjata sinut heti oikeaan suuntaan, aloittamaan riittävän pienillä painoilla sekä tekemään salilaitteilla oikein. Oikeanlainen apu on elämäntapamuutoksessa todella tärkeää.

2. Muista lepo

Aina sanotaan, että lihakset kasvavat levossa, se pitää kyllä paikkaansa, mutta ennen sitä tulee kyllä liikkua. Mutta muista myös huilata. Palautuminen on kaiken A ja O. Kun vuoden vaihteen jälkeen arki koitaa, työkiireet painavat päälle on hyvä myös pitää liikunnassakin kevyitä päiviä, jopa huilata heittää totaalisesti vapaalle. Apukeinona ja vinkkinä FirstBeat hyvinvointianalyysi.

Elektroninen 3 vuorokauden mittainen FirstBeat hyvinvointianalyysi kertoo usein kiireisen henkilön arkisen stressin olevan kohollaan, mittari “huutaa tuloksia punaisella”. Ajatellaan, että kiireisen työpäivän jälkeen on hyvä nollata työstressi kovalla treenillä ja sitten ihmetelläänkin, kun seuraavana päivänä väsymys on entistä suurempi. Emme palaudu, ohjeena tähän olisikin, että mikäli sinulla on kiireinen päivä kevennä liikuntaa. Venyttele, tee kehon huoltoa, käy kävelemässä, mutta älä unohda liikuntaa kokonaan. Tutkittua on, että liikunta poistaa stressiä ja keho tuottaa hyvän olon endorfiiniä.

3. Aseta itsellesi tavoitteita

Tavoitteet ovat jokaisella erilaiset, koska me motivoidumme eri asioista. FYSIO 2000 käytämme FYSIO PT asiakkaiden kanssa monesti Huco hyvinvointiprofiilia apukeinona niin meille itsellemme mutta myös havainnollistamaan asiakkaalle itselleen kokonaiskuva omista tottumuksistaan ja siitä millaisia olemme, miten liikumme, tauotammeko työpäivää, millaiset ruokailutottumukset meillä on jne.

Huco hyvinvointiprofiilissa ensimmäinen osio kertoo ja havainnoi luonnettamme, mikä meitä motivoi ja mikä saa meidän jatkamaan liikuntaa. Tämän pohjalta on helpompaa suunnitella liikuntaankin välitavoitteita, oli lopputavoite maratonin juoksu tai vaikka kesämekkoon mahtuminen. Välitavoitteen asettaminen pitää motivaatiota yllä, nähdään mihin suuntaan olemme matkalla ja mihin pitäisi vielä panostaa.

Myös muilla mittauksilla voidaan välitavoitteita katsastaa, esimerkiksi kehonkoostumusmittari on yksi vaihtoehto. Monesti riittää myös pelkät farkut tai mittanauha, onko housut kutistuneet pesussa vaiko niiden käyttäjä?

4. Muista ruokavalio

Helppo aloitus elämäntapamuutokseen, varsinkin joulun jälkeen on ruokavalio. Älä ole liian ankara itsellesi, sillä ei yleensä ole kovin pitkäikäisiä vaikutuksia. Muutos kannattaa tehdä tässäkin osiossa pikkuhiljaa.
Nopea ja helppo ohjeistus terveellisempään ruokavalioon on: syö monta pientä annosta päivän aikana (suositus olisi 6: aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala). Toteutuuko?

Annostele lautaselle normaalin 100% annoksen sijaan vain 80%, syö vain sen verran, ettei ole enää nälkä, lisää kasviksia vähintään puolet – muista lautasmalli. Ja muista pitää myös herkkupäiviä.

Netti ja app ilmaiset sovellukset ovat myös oiva apuväline, jos niihin jaksaa ja ehtii paneutua.

 

5. Löydä ilo arjesta ja liikunnasta

Löydä ilo arjen pienistä asioista, sekä liikunnasta. Uskalla kokeilla eri liikuntamuotoja, ja löydä niistä itsellesi sopivin!

Haasta ystäväsi mukaan, yhdessä liikunnan sekä elämäntapamuutoksen tekeminen on helpompaa – toinen kannustaa toista!

Mutta ennen kaikkea, muista kuunnella itseäsi! Kehosi kertoo sinulle koska kaikki on hyvin ja tasapainossa.

 

Liikunnallista uutta vuotta!