Jalkapalloilija Ella Andberg on hakenut salilta lisää voimaa uuteen kauteen

HPS Naisten Edustusjoukkueen kummipelaajamme Ella Andberg kertoo treenikuulumisia ennen uuden kauden aloitusta:

Preseason on mennyt hyvin. Kilpajoukkueena olemme saaneet treenata koko ajan yhteisiä pallollisia harjoituksia, mikä on ollut hyvin tärkeää tulevan kauden kannalta, jotta osaisimme pelata yhtenäisesti joukkueena Kansallisessa Liigassa. Nousijajoukkueena pelissämme on ollut jonkin verran parannettavaa liigan vaatimustasoon, mutta olemme kehittyneet joukkueena, joka on näkynyt parempana yhteispelinä harjoituspeleissä muita liigajoukkueita vastaan. Itse olen pystynyt treenaamaan tosi kovaa ja säilynyt ilman loukkaantumisia.

 

FirstBeat hyvinvointianalyysi tehtiin helmikuussa

Mittauksessa seurattiin etenkin palautumistani, koska se on ollut haastavaa minulle. Asiat ovat muuttuneet paljon edellisestä mittauksesta (4/2019). Minulla on uusi työpaikka jalkapalloseurassamme, joka tukee jalkapallouraani ja joustaa niin, että pääsen esimerkiksi aamuisin treenaamaan. Minulla on jalkapallotreenien lisäksi myös oma kahdeksan viikon salitreeniohjelma, jota olen käynyt tekemässä Pitäjänmäen FYSIO 2000:lla. Ohjelman päätavoitteena on kasvattaa voimantuottoa ja saamaan räjähtävyyttä askeleisiini. Olen treenannut myös yläkroppaa, jotta kehossani olisi tasaisemmin lihasmassaa. Saliohjelma on suunniteltu niin, että jaksaisin sen rinnalla kaikki fudistreenit ja harjoituspelit. Puolessa välissä treeniohjelmaa meinasi tulla pieni ylirasitustila, jolloin harjoitusohjelmaa piti vähän keventää. Se onneksi auttoi heti ja sitten taas jaksoi paremmin. Olen hieman liian tunnollinen treenaaja, enkä haluaisi jättää mitään treenejä välistä. Tässä minulla on hieman kehitettävää, sillä minun pitäisi oppia kuuntelemaan kehoani enemmän, mikä auttaisi jaksamaan treenata samalla tahdilla pidemmällä aikavälillä.

Analyysi osoitti, että palautumiseni on parantunut kahden vuoden takaisesta mittauksesta. Päivät eivät ole enää niin hektisiä, ja niissä esiintyy palauttaviakin hetkiä, jotka katkaisevat päivän. Tämä auttaa nukkumaan paremmin yöllä. Niiden päivien jälkeen, joina on ollut aamulla salitreeni ja illalla jalkapallotreenit, uneni palauttavuus kärsii, koska rasitus on ollut niin kova. Sain ohjeeksi välttää kaikkea ylimääräistä näinä päivinä. Toki pyrin tähän, mutta vuorokaudesta meinaa välillä loppua tunnit kesken, kun pitää töitäkin tehdä kahden treenin välissä, eikä aina ehdi katkaista päivää ennen illan treenejä.

Tärkeä huomio analyysissa oli voimavarojen kehittyminen mittausjakson aikana. Edellisellä mittauskerralla voimavarat vähenivät joka päivä. Tässä mittauksessa voimavarat pysyivät koko mittausjakson ajan lähtötason yläpuolella. Tuplatreenipäivinä huomasi, että voimavarat laskivat saman aamun lähtötason alapuolelle. Kunhan tuplatreenipäiviä ei ole liikaa, voimavarat kasvavat ja ovat nousujohteisia.

 

Saliohjelmalla selkeitä tuloksia

Vaikka olen ollut hieman väsynyt menneinä viikkoina, olen huomannut, että askeleeseeni on tullut muutos. Askel on tuntunut kevyemmältä ja tuntuu siltä, että pystyn juostessani kanavoimaan voimaa paremmin maahan. On mitattavaakin kehitystä tapahtunut. En ollut ennen treeniohjelman alkua kyykännyt juuri ollenkaan, joten sain maksimitulokseksi vain juuri ja juuri enemmän kuin oman painoni verran. Kahdeksassa viikossa olen oppinut käyttämään kroppaani enemmän, ja maksimitulokseni on noussut lähemmäs 30 kg, vaikka en edes suoranaisesti treenannut maksimitulostani. Myös yläkroppani on saanut enemmän lihasmassaa.

 

Odotan innolla kauden alkua. Toki se on myös jännittävää, mutta odotan mielenkiinnolla sitä, miten me pärjäämme liigassa ja miten pärjään yksilönä vastustajia vastaan. Pyrin tämän viimeisen 1,5 kuukauden aikana vielä kehittymään pelaajana ja pyrimme joukkueena myös käyttämään kaiken ajan hyödyksi. Saliohjelmani loppuu tällä viikolla, mutta aion jatkaa hieman erilaisella saliohjelmalla läpi kauden. Se tulee sisältämään voimaharjoittelua, mutta myös palauttavia harjoitteita, jotta lihaksisto pysyisi kunnossa.

Tavoitteeni on pystyä pelaamaan koko kausi läpi ilman suurempia loukkaantumisia ja olla vahva pelaaja, joka ei häviä kaksinkamppailuja vastustajan kanssa.

 

Ella Andberg / HPS