Lomalle lompsis – fysioterapeutin vinkit kesälomareissulle

Kesälomat pyörivät nyt kovaa vauhtia jo joka paikassa, mutta vielä jos on lomareissua tiedossa, niin tästä vinkit reissulle! Fysioterapeutti Sanni Alanen antaa vinkit, joiden avulla matkustaminen on mukavampaa eivätkä kolotukset vaivaa lomakohteeseen saapuessa.

Matkustussukat: matkustussukat ovat kevyen paineen omaavat tukisukat, jotka ehkäisevät jalkojen turvotusta, suonikohjuja sekä veritulppia. Matkustussukkien ansiosta jalkasi tuntuvat kevyemmiltä. Käytä matkustussukkia kaikilla auto-, juna- ja lentomatkoilla!

Niskatyyny: pidemmillä auto-, juna- ja lentomatkoilla on mukava nukkua, jolloin matka kuluu nopeammin ja aikaerorasitus vähenee. Niskatyynyn avulla saat tuettua niskasi ergonomisempaan asentoon nukkuessa, jolloin vältyt ikävältä niskan kolotukselta.

Rulla selän taakse: Ristiselän tueksi pitkille matkoille olisi hyvä ottaa käyttöön pyyherulla tai esimerkiksi McKenzie-minirulla. Rulla ohjaa ristiselän oikeaan asentoon ja näin selkäranka ei väänny väärään asentoon. Selkä ei väsy niin pahasti pitkällä matkalla, kun se on oikein tuettu. Rullan tulee olla melko pieni ja se tulee asettaa alaselän notkon kohdalle.   

Pohjalliset: Joustavat ja iskua vaimentavat pohjalliset ovat ehdoton juttu reissuille, joissa tulee käveltyä pitkiä matkoja! Kantapäät eivät kipeydy ja jalat eivät väsy niin nopeasti, kun laadukas pohjallinen tukee jalkapohjaa ja vaimentaa kantapään iskua.

Tukisukat, niskatyynyt, minirullat ja pohjalliset saat FYSIO-kaupasta (Keskuskatu 17, käynti Työväenkadulta) 

Kengät: Valitse reissuun mukavat, tukevat, puristamattomat ja hengittävät kengät. Kengän kärjessä tulisi olla vähintään 1 cm tyhjää tilaa. Älä lähde uusilla kengillä reissuun, vaan “aja kengät sisään” ennen reissuun lähtöä. Hyvässä kengässä on luistamaton, paksuhko kumipohja, joka vaimentaa iskuja. Kengänpohjan tulee olla taipuisa varpaiden tyvinivelen kohdalta ja kengän tulisi joustaa sivusuunnassa vain vähän (voit testata tämän vääntämällä kenkää kuin tiskirättiä). Nahka on hyvä materiaali kengissä, koska se hengittää ja muotoutuu jalkaan. Korot kannattaa unohtaa, jos tiedossa on vähänkin enemmän kävelyä.

Aurinkosuoja ja -rasva: Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä aurinkosuoja. Suomalaisen vaalea iho palaa herkästi ja yllättävän nopeasti auringossa. Peitä herkkä iho kevyillä vaatteilla tai sipaise iholle kunnolla aurinkorasvaa vähintään puoli tuntia ennen aurinkoon menoa! Muista lisäillä aurinkorasvaa päivän mittaan, erityisesti jos käyt uimassa tai hikoilet. Kiinnitä huomiota myös rasvan riittäviin suojakertoimiin.

FYSIO 2000 toivottaa ihanaa lomaa!

Leave Comment