LPG-hoidosta apua turvotukseen, kipuun ja palautumiseen

LPG on monipuolinen hoitomuoto, josta on apua kehon erilaisiin kipu- ja jännitystiloihin sekä aineenvaihdunnan ja nestekierron vilkastuttamiseen. Se myös edistää vammojen paranemisprosessia. LPG sopii kroonisten lisäksi myös akuutimpiin kiputiloihin, koska se tuntuu miellyttävältä eikä satu, kuten jotkut muut hoitomuodot. LPG:tä käytetään osana fysioterapiaa, eli yleensä sen lisäksi asiakas saa liikeharjoitteita ja/tai muita hoitomuotoja fysioterapiajaksonsa aikana.

LPG on imurullausmenetelmä, jota on alunperin käytetty arpien ja palovammojen jälkihoitoon. Laite toimii alipaineella ja sen motorisoidut rullat stimuloivat ja muokkaavat kudosta parantaen sekä neste- että verenkiertoa ja muokaten lihas-, rasva- ja ihokudosta. Hoidettavan alueen aineenvaihdunta paranee ja se saa ravinteita paranemisprosessia varten. LPG-laitteella voidaan hoitaa monipuolisesti erilaisia kudosongelmia ja se onkin hyvin kokonaisvaltainen hoitomuoto.

LPG-laitteen käyttöaiheet voidaan jakaa karkeasti kolmeen osa-alueeseen:

1. Terapeuttiset hoidot, esimerkiksi kivunhoito tai turvotuksen hoito vamma-alueella. LPG-hoitoon voi tulla myös fysioterapialähetteellä ja saada KELAn korvausta, mikäli hoito on annettu fysioterapiahoidon yhteydessä.
  2. Urheiluun liittyvät hoidot, esimerkiksi urheilusuorituksesta palautumisen edistäminen
  3. Esteettiset hoidot, esimerkiksi selluliitin tai arpien hoito

Yleisimpiä käyttökohteita LPG:llä ovat:

• Urheiluvammat
  • Lihaskireydet