Miksi olet jumissa jatkuvasti?

Miksi olet jumissa jatkuvasti?

Käytkö useasti hieronnassa, mutta tuntuu että olet jatkuvasti jumissa? Eikö venyttelyt tai salilla käyminen auta. Mitä pitäisi tehdä toisin, että nivelten ja lihasten liikkuvuus paranisi?

Jotta lihas saataisiin liikkuvaksi ja elastiseksi, vaatii se monipuolisia laajalla liikeradalla tehtyjä liikkeitä. Näiden lisäksi oikeanlainen ravinto, ja lepo ovat tärkeässä asemassa.

Käydään hiukan tarkemmin läpi, mitä sinun tulisi tehdä pitääksesi lihaksesi liikkuvana ja kivuttomana. Oikeanlainen treenaaminen ja lihashuolto ovat kaiken a ja o. Puntilla treenatessa harjoitellaan liikkeitä lyhyellä liikeradalla. Treenatulla liikeradalla opitaan tuottamaan voimaa, mutta mitä tapahtuu kun liikelaajuus meneekin opetellun liikeradan ulkopuolelle?

Kun liikkuvuus loppuu lihaskireyksien vuoksi, rupeaa kroppa kompensoimaan liikettä muilla lihaksilla. Penkkipunnerrus on tästä hyvä esimerkki. Kiertäjäkalvosimet ovat yleisesti liian kireät, jonka vuoksi penkkipunnerus kipeyttää olkapään etuosan. Rintalihakset ja olkapään etuosat jaksavat tuottaa voimaa koko liikeradalla, mutta kiertäjäkalvosimet eivät pysty tukemaan olkapäätä tarpeeksi hyvin kireyden vuoksi.

Venyttele, lämmittele, tee aktivoivia ja vahvistavia liikkeitä olkapäille aina ennen raskaita työntöliikkeitä. Lisää treeniohjelmaasi kehonpainolla tehtäviä liikkeitä, joilla pyritään vahvistamaan ja rakentamaan lisää liikerataa kehon nivelille ja lihaksille.

Suuret toistomäärät eivät ole tärkein asia, vaan hyvä kontrolli koko ajan. Keskity tekemään liikkeet kontrolloidusti, ja lepä ä välissä niin että saat tehtyä seuraavatkin sarjat hyvällä tekniikalla.

Näiden lisäksi suositellaan käytettäväksi foam rollia ja hierontapalloa lihaksen verenkierron palauttamiseksi, ja liikkuvuuden lisäämiseksi. Muista nesteyttää päivittäin, juo 2 – 3 litraa päivässä vettä. Käytä suolaa ruuassa, tai voit lisätä sitä hiukan jokaiseen vesilitraan minkä juot. Veden ja suolan tasapaino on tärkeää, ja yhdessä ne ehkäisevät tehokkaasti lihaskramppeja. Runsas vedenjuonti pitää aineenvaihdunnan liikkeessä, ja tätä kautta poistaa kuona-aineita elimistöstä.

Viimeiseksi, kiinnitä huomiota levon laatuun. Tarkasta, että tyynysi ja sänkysi ovat sinun kroppaasi oikein tukevat, jotta et nuku 7 – 9 tuntia päivässä huonossa asennossa. Vaikka treeni ja ravinto olisi kunnossa, häviää niiden hyöty huonolla sängyllä ja tyynyllä nukkuessa. Ranka menee mutkalle, ja lihakset kipeytyvät.

Leave Comment