Noidannuoli – akuutti kiputila selässä

Noidannuoli on akuutti kiputila selässä, joka aiheutuu tyypillisesti äkillisestä nosto- tai kiertoliikkeestä. Kipu voi olla niin voimakas, että asiakas joutuu pitämään selkää pakkoasennossa kivun vuoksi. Noidannuolen aiheuttama äkillinen kipu helpottaa yleensä 1 – 2 viikon aikana, ellei noidannuolen aiheuttaja ole välilevynpullistuma. Vaikka noidannuolen aiheuttama kipu häviää melko nopeasti, ei se tarkoita että selkä on taas täysin kunnossa. Selkä jää monesti noidannuolen jälkeen jäykäksi, ja lihakset väsyvät helposti. Tämä altistaa selän uusiutuville noidannuolille.

Noidannuolen aiheuttajia on useampi, kipu voi olla lihasten, fasettilukon, välilevypullistuman, tulehduksen tai infektion aiheut-

tama. Tyypillisesti kivun aiheuttaja on lihas ja fasettinivelperäinen, mitä pystytään hoitamaan tehokkasti fysioterapialla, osteopatialla ja akupunktiolla. Noidannuolia pystyy ehkäisemään itse säännöllisellä liikunnalla ja lihashuollolla, sekä kiinnittämällä enemmän huomiota työergonomiaan ja nostotekniikkaan.

Keskivartalon ja selän lihasten harjoittelu on tutkimusten mukaan tehokas tapa ehkäistä noidannuolia. Harjoittelu tulisi toteuttaa ohjatusti ammattilaisen johdosta, jotta suoritettavat liikkeet tulisi tehtyä oikealla tekniikalla, ja harjoittelu olisi nousujohteista.

Muutamia vinkkejä, mitä alaselkäkipuisten kannattaa huomioida

• Vältä toistuvia yksitoikkoisia asentoja työssä, harrastuksissa tai vapaa-ajalla. Mikäli tämä ei ole mahdollista, pyri tekemään töitä molemmin puolin.
  • Jos istut paljon työpäivän aikana, muista nousta seisomaan, ja venytelle selkää 30 – 45 min välein.
  • Panosta työergonomiaan, säädä työpisteesi niin, että työasenossa on hyvä olla.
  • Liiku säännöllisesti ja monipuolisesti.
  • Vältä tupakointia ja alkoholia.
  • Panosta työvälineiden ja työkenkien laatuun.

Leave Comment