Toimintakyky pysyy yllä liikkumalla

Toimintakyky pysyy yllä liikkumalla

Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän yleinen toimintakykymme heikkenee, elimistön aineenvaihdunta hidastuu jonka vuoksi myös paino alkaa helposti nousta. 

Jokainen meistä ihan varmasti haluaisi pysyä mahdollisimman terveenä ja hyväkuntoisena ilman kremppoja hautaan saakka. En tiedä onko se mahdollista, ehkäpä, mutta siihen voimme ainakin jokainen joltain osin vaikuttaa ja hyvinvointiamme edesauttaa omilla pienillä valinnoilla.

 

Liikunta on lääke!

Liikunnan merkitystä on tutkittu paljon. Niin sen fysiologisia kuin myös psykologisia vaikutuksia. Ja faktaahan on, että monelle meistä liikunta on lääke. Aktiivisessa fysioterapiassakin asiakasta kuntoutetaan liikunnan avulla, toki mukana on monesti myös käsittelyä sekä erilaisia hoitolaitteita, joilla edesautetaan paranemisprosessia. Mutta aina se liikunta sieltä pilkistää kuitenkin olkapään takana.

Puhutaan kuitenkin hetki terveellisistä elämäntavoista.
Meillä FYSIO 2000 tuotetaan FYSIO PT palvelua jossa fysioterapia ja henkilökohtainen valmennus kulkevat käsi kädessä. Monesti asiakkaan kanssa käydään läpi ennen valmennuksen alkua muutamia perusasioita, toiveita ja mihin asiakas on itse asettanut tavoitteensa. Joskus se on maratonin juoksu, mutta toisinaan se on vaikka tiettyyn kukkamekkoon pukeutuminen – jokainen meistä on yksilö, ja jokaisella on omat tavoitteensa.

FYSIO PT:ssä kuitenkin edetään ammattilaisen avustuksella asiakkaan ehdoilla, asiakkaan tavoitteisiin tähdäten. Liikunta suunnitellaan asiakkaan lähtökohtiin ja tavoitteisiin sopivaksi niin, että siitä tulisi osa arkea, ei siten, että se on pakkopullaa.

Ravinnolla on myös oma merkityksensä tässä kokonaisuudessa, ja ne terveelliset elämäntavat. Onko lautasmalli millainen, juotko riittävästi vettä, mites alkoholin käyttö tai poltatko kenties tupakkaa? 

Tai vaikka minulle, jolle sokeri on se isoin kompastuskivi, joka kyllä itsekin tiedostan. Mutta kaikkea ei pidä kieltää, sokerilakko harvemmin on pysyvä olotila, koska kun lakko loppuu paluu entiseen on lähes aina taattua. 

Meillä onkin tapana sanoa, että kohtuus kaikessa, ei ole ihan pakko syödä sitä kokonaista sulkaalevyä, vai onko? Tai mitäpä jos sen vaihtaisikin terveellisempään vaihtoehtoon, vaikka raakasulkaaseen, eihän se toki mikään kaloriton vaihtoehto kuitenkaan ole, mutta hivenen parempi kuitenkin.

Kolmantena asiana terveellisiin elämäntapoihin täytyy ehdottomasti nostaa vielä riittävä palauttava uni. Sen vaikutusta ei voi millään muotoa väheksyä. Elämme tämän päivän arjessa niin hektistä ja kognitiivisesti aivoja kuormittavaa elämää, että mikäli emme nuku riittävästi, mikäli uni ei palauta, seuraukset voivat olla todella huonot.

Onneksi on paljon hyvää unta tukevia asioita. Unta voidaan tutkia ja mitata helposti kotonakin. Hyvään uneen vaikuttavat monesti ihan peruselementit hyvä sänky, tyyny, makuuhuoneen lämpötila, nukkumisasento, oletko syönyt ennen nukkumaan menoa ja mitä ruokailu piti sisällään? Jos olet liikkunut mihin aikaan liikuntasuoritus tapahtui, koska esimerkiksi liian rankka liikunta juuri ennen nukkumaan menoa ei ole palauttavaa, elimistö jää helposti ylikierroksille ja seuraavana päivänä olemmekin väsyneitä.

Toimintakyky yllä liikunnalla

Että pysymme mahdollisimman pitkään toimintakykyisinä, terveinä ja hyvinvoivina, pysyisimme elämään mahdollisesti omassa kodissa, on liikunnan merkitys kuitenkin ratkaisevaa. Jopa käsien puristusvoima on tarpeen. Saat maitopurkin auki, pystyt tarttumaan asioihin ja pääset esimerkiksi itsenäisesti vessaan. 

FYSIO 2000 on huomioitu paljon myös ikäihmisten liikunta. Omia liikunnallisia pienryhmiä kokoontuu viikottain, niin kuntosalille, ryhmäliikuntaan kuin lähiliikuntapaikkoja hyödyntäen. Sosiaalinen kanssakäyminen tällaisenakin aikana on tärkeää. Toisesta huolehtiminen kuitenkin oma terveys edellä, vaikuttaa meihin positiivisesti niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin tasolla.

Ohjatuissa liikuntaryhmissä kiinnitetään paljon huomiota toimintakykyä ylläpitäviin toimintoihin, perusasioihin jotka tukevat jokapäiväistä arkea. Liikunnan iloa unohtamatta!