Urheilijan kesä meni koronan keskellä omatoimisissa treeneissä

Kesälajien urheilijoille vallinnut korona kesäon tuonut paljon muutoksia. Kevät kauden kilpailuihin ja peleihin valmistautuminen venyikin yllättävän pitkäksi, mutta nyt vihdoinkin ollaan päästy jo vähän itse asiaan, ainakin toistaiseksi.

 

“Kesä on mennyt hyvin. Olemme päässeet treenaamaan hyvin joukkueen kanssa koronan jälkeen. Treeneissä on ollut hauskaa ja pelitkin ovat kulkeneet erilaisesta pre-seasonista huolimatta. Kausi tullaan pelaamaan lyhyempänä kuin normaalisti, ja toivomme vain, että se pystytään pelaamaan loppuun asti. Joukkueena olemme aloittaneet sarjan hyvin.” Kertoinee sponsoriurheilijamme Ella Andberg Helsingin Palloseurasta.

“Korona-aikana saimme valmentajiltamme viikoittain omatoimiset treeniohjelmat, jossa oli tarkkaan määritellyt treenit. Eri viikoille oli jaoteltu esimerkiksi nopeuskestävyyttä, vauhtikestävyyttä, räjähtävyyttä, pallollista treeniä ja kehon huoltoa, jotta fyysinen kunto pysyisi niin korkealla lähtötasosta, kuin vain oli mahdollista. Jalkapallotreeni- ja varsinkin jalkapallopelikunto ovat niin haastavia ylläpidettäviä, ettei oikeastaan mikään vaihtoehtoinen treeni pysty ylläpitämään niitä täysin. Jalkapallo vaatii niin paljon nopeutta, kestävyyttä ja fysiikkaa yhdistettynä siihen, että pallonkin pitäisi pysyä jalassa” Ella jatkaa.

“Korona-ajan omatoimisista treeneistä siirtyminen takaisin joukkuetreeneihin ei ollut kropalle niin raskasta, koska rasitustasoa nostettiin pikkuhiljaa. Kokoontumissääntelyn takia treenasimme ensimmäisen kuukauden noin kahdeksan hengen pienryhmissä. Silloin treeniohjelma sisälsi esimerkiksi syöttödrillejä, maalintekoa sekä fysiikkaa, koska kontakteja piti vielä välttää. Kesäkuun alussa rajoitukset helpottivat, jolloin saimme alkaa treenaamaan koko joukkueen kanssa. Se oli mahtavaa, koska saimme pitkästä aikaa pelata, joka on jalkapallossa parasta. Kesäkuun puolessa välissä alkoivat myös sarjapelit. Olemme onnistuneet voittamaan kaikki kuusi ensimmäistä otteluamme ja tätä pyrimme jatkamaan koko loppu kauden. Tavoitteemme on olla sarjan paras joukkue tällä kaudella.

Pelien alkaessa viikkojen rasitustaso nousi jonkin verran. Kaikki on mennyt muuten hyvin ja unenikin on paljon parempaa verrattuna viime vuonna tehdyn first beatin hälyttäviin tuloksiin, mutta palautumisessani on silti vielä ongelmia. Nukun, syön ja juon hyvin sekä pidän lepopäiviä, mutta lihakseni eivät palaudu halutulla syklillä. Siinä on siis vielä kehitettävää.

Tällä hetkellä on hyvä fiilis, kun pelaaminen on kivaa ja joukkueessa on hyvä henki. Tässä kuussa on kolme vieraspeliä, joita odotan kovasti, koska bussimatkoista tämän joukkueen kanssa syntyy aina kullanarvoisia muistoja.  Itseltäni odotan kyllä maaleja, mutta eniten minun tulee keskittyä palautumiseeni ja lihasten työkyvyn ylläpitoon, jotta olisin peleissä aina parhaimmassa iskussa. Loppukaudelta odotan lisää hienoja hetkiä joukkueen kanssa. Toivottavasti saisimme tiukkoja pelejä, joissa koko joukkueen tulee näyttää paras osaamisensa. Aion myös syksyllä keskittyä fysiikkani kehittämiseen – tietenkin niin, ettei se häiritse jalkapalloa.  Lihasmassani on suurilta osin jaloissa, joten olen suunnitellut kehittäväni enemmän yläkroppaani, jotta pärjäisin paremmin fyysisissä tilanteissa” Ella kertoilee iloisena kuulumisiaan.