Urheiluvammat nopeammin kuntoon GameReady® -kylmäkompressiolaitteen avulla

GameReady®-kylmäkompressiolaite on tarkoitettu auttamaan kehoa turvotuksen poistossa ja edesauttamaan happirikkaan veren kiertämistä vamma-alueella. Kylmähoito omalta osaltaan vähentää lihaskireyttä, kipua ja turvotusta. Kylmä myös hillitsee tulehdusta kudoksessa. Yhdessä ne takaavat nopeamman kuntoutumisen.

Tutkimusten mukaan kolmen K:n sääntö, eli kylmä, kohoasento ja kompressio auttavat akuuteissa vammoissa. Ne ovat olleet rutiinia raajavammojenkin hoidossa jo pitkään. GameReady®-laitteessa yhdistyvät kaksi K:ta eli kylmä ja kompressio, joten sinun tarvitsee hoitaa enää kohoasento.

GameReady®-laitteessa hoito on standardoitua, mikä erottaa sen monesta muusta kylmä- ja kompressio hoidosta. Sen tuottama vaikutus on siis aina samanlainen, koska kompression ja kylmähoidon syklinen ja ennalta ohjelmoitu vaihtelu tuottavat toistettavasti saman lopputuloksen. Siksi hoidon tulos on paremmin ennakoitavissa ja samalla paremmin arvioitavissa.

GameReady®-laitetta käytetään seuraavanlaisissa tilanteissa:

• Akuutissa vammanhoidossa. Se on GameReadyn tavallisin käyttöaihe, esimerkiksi nilkan, polven ja olkapään nivelsidevammojen yhteydessä.
  • Leikkauksen jälkeisessä kuntoutuksessa, esimerkiksi vähentämään turvotusta.
  • Aktiivisessa kuntoutusvaiheessa, kun lääkäri on antanut luvan aloittaa nivelen kuormituksen. GameReady auttaa turvotuksen vähentämisessä, hillitsee rasituksen mahdollisesti aiheuttamaa tulehdusta ja näin nopeuttaa paluuta normaaliin elämään.
  • Palautumisessa. Kylmän ja kompression yhdistelmä auttaa kudosten palautumisessa rasituksen jälkeen.

Juha Hööpakka on käyttänyt FYSIO 2000 vuokraamaa GameReady® -laitetta pariinkin otteeseen, ja käyttökokemukset ovat olleet todella hyvät!

“Talvella 2018 olkapää pääsi sijoiltaan ja labrum repesi. Sitä yritettiin teillä kuntouttaa, koska ei olisi ollut aikaa leikkaukseen ja sen jälkeiseen kuntoutukseen ennen kesän triathlon kisoja”, kertoilee Hööpakka ensimmäisestä hoitokokemuksestaan.

“Ihan hyväksi olkapää saatiin, mutta uinnissa se oli vielä hiukan epästabiili. Ironman-kisoissa käsi pääsi uudelleen paikaltaan uintiosuudella meressä, eikä jäänyt muuta mahdollisuutta kuin leikata, jos aikoi vielä uida. Lokakuussa 2018 olkapää leikattiin. Toinen olkapää oli leikattu kahdesti aiemmin ja tiesin tulevan leikkauksen jälkeisen kivun. FYSIO 2000 minulle suositeltiin GameReady®.hoitolaitetta”

“GameReady® oli minulla käytössä ensimmäiset 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, leikkauspäivästä alkaen. Käytin laitetta useamman kerran päivässä ja kipuja ei oikeastaan ollut. Burana + Panadol combolla menin pari päivää, jonka jälkeen pelkällä GameReady®. Olkapääleikkauksen jälkeen kipu yleensä on melko kova, mutta kylmä ja kompressio vie kivun ja laskee turvotuksen tosi hyvin”, Hööpakka lisää ja on vakuuttunut hoitolaitteesta.

Toiseen operaatioon

“2020 vanhan taisteluvamman aiheuttamat ongelmat nilkassa ajoi nilkan leikkaukseen. GameReady® oli käytössä viikon leikkauspäivästä alkaen. Samoilla lääkkeillä mentiin pari päivää, jonka jälkeen pelkällä GameReady® käyttäen. Yllätyin miten nopeasti turvotus laski, koska yleensä alaraajaleikkauksissa turvotus on suurta. Omalla kohdalla polvesta on leikattu kierukka ja tuolloin turvotusta oli paljon ja kauan. Tällä kertaa turvotus laski muutamassa päivässä ja samalla kipu pysyi todella hyvin hallinnassa.”

Hööpakan mielestä GameReady® on erittäin helppo käyttää, jos vaan muistaa laittaa jäitä pakkaseen tarpeeksi. “FYSIO 2000 sain lisäksi hyvät ja varsin kattavat ohjeet. Voin suositella ihan kaikille leikkaukseen joutuville välittömästi leikkauksen jälkeen. Lisäksi kuntotuksen alkaessa voi kipuja esiintyä, jolloin GameReady® toimii samalla tapaa kuin leikkauksen jälkeen. Oma nilkan kuntoutus on vielä niin alussa, että ainakaan vielä ei kipuja ole ilmennyt. Lisäksi laite toimii muiden vammojen hoidossa, jotka eivät välttämättä vaadi leikkaushoitoa. Uskoisin apua löytyvän myös esim. joukkuelajeihin, joissa on tiivis pelitahti ja kamppailun jälkiä syntyy. Suurena etuna perinteiseen leikkauksen jälkeiseen hoitoon on myös, ettei kovia kipulääkkeitä tarvita. Niistä ei varsinaisesti mitään hyviä pidempiaikaisia vaikutuksia kenellekään ole.”

GameReady®-laite kulkee kätevästi kuljetuslaukussa, jolloin sen kuljetus onnistuu helposti. Laitteeseen laitetaan jäitä sekä kylmää vettä, säädetään arvot sopiviksi ja asetetaan mansetti hoidettavalle alueelle/hoidettavan nivelen ympärille. Sen jälkeen GameReady® on käyttövalmis.

Hööpakalta hyvä huomio leikkausta suunniteltaessa

“Nilkkaleikkaukseen mennessä puhuin GameReady® leikkausta suunniteltaessa, kun vaadin avattavaa kipsiä tai Walker-saapasta, että voin käyttää GameReady®. Sain asiani perusteltua, mutta leikkaussalin henkilökunta ihmetteli edellisiä kokemuksia ja varsinkin vähäistä kipulääkkeiden käyttöä leikkauksien jälkeen. Mielestäni GameReady® tulisi käyttää enemmän kuin mitä sitä käytetään”, Hööpakka päättää tyytyväisenä.

FYSIO 2000 vuokraa asiakkailleen GameReady® hoitolaitetta. Mikä mahdollistaa hoidon aloituksen heti leikkauksen jälkeen. Hoito suunnitellaan aina yhdessä asiakkaan kanssa, jatkokuntoutusta silmällä pitäen.