Urheiluvammojen ennaltaehkäisy

Osa meille saapuvista asiakkaista ovat urheilijoita tai liikunnan harrastajia. Tekevälle sattuu ja kun sattuu niin sitten hoidetaan.

Tutkimuksen mukaan erilaiset tuet (nilkka, polvi, ranne) vähentävät systemaattisesti vammojen määrää suhteessa sellaisiin henkilöihin jotka eivät tukia käytä.Varsinkin joukkuelajien edustajat korpipallo, salibandy, lentopallo jne. joissa tulee lyhyitä räjähtäviä liikkeitä, sekä suunnan muutoksia hyötyvät tuista eniten. Mutta tärkeimmäksi elementiksi urheiluvammojen ehkäisyssä on kuitenkin muodostunut erilaiset ammattilaisten tekemät harjoitusohjelmat.

Erilaisten ohjelmien yhdistäminen esim. harjoitus- ja lämmittelyohjelmat ovat tuottaneet parhaimmat tulokset. Harjoitusohjelman tulisi sisältää useita monipuolisesti hermo-lihasjärjestelmän toimintaa kehittäviä harjoitteita, kuten tasapaino- ja lihasvoimaharjoitteita. Arkinen aktiivisuus, ei niin harjoituksen omainen liikkuminen päivän aikana pitävät elimistömme paremmassa kunnossa.

Tärkeää kuitenkin on, kun puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta on harjoittelun laatu. Tämä konkretisoituu jokaista yksittäistä harjoitusta/harjoitetta tehtäessä. Jotta harjoituksen tekee oikein, tulee ymmärtää, miksi sitä tehdään, mitä harjoituksella haetaan.

Voimalla ei voi taata vammatonta elämää. Riittävä oikean harjoituksen toisto luo lihasmuistin – motorisen oppimisen. Toisaalta taas joukkuelajeissa tilanteet muuttuvat nopeasti, ja harvoin tulee kahta samanlaista jo opittua tilannetta, vaan uuteen tilanteeseen pitää nopeasti reagoida ja toimia, nämä lisäävätkin vammariskiä. Näissä tilanteissa syntyvätkin akuutit traumat; nilkka tai polvivammat.

Venyttelyllä ei pystytä ehkäisemään urheiluvammoja, mutta kun vamma on syntynyt sillä pystytään nopeuttamaan paranemisprosessia. Venyttelyllä ja lihashuollolla taataan lihaksiston palautuminen, joka taas edesauttaa ehjään harjoitteluun. Lepoa ja ruokavaliota kuitenkaan unohtamatta.

Moniammatillisesta yhteistyötä paljon hyötyä urheiluvamman paranemisprosessisa

Lääkäri, fysioterapeutti, valmentaja sekä urheilijan kotiväki kuuluvat kaikki tähän kokonaisuuteen. Paranemisprosessi pääsee nopeasti käyntiin ja oikeanlainen kuntoutus, joka on yhdessä suunniteltu ja toteutettu, nopeuttaa urheilijan kentälle takaisin pääsyä.

Lyhyesti ja ytimekkäästi; harrasta monipuolisesti, älä kuormita samoja lihasryhmiä päivästä toiseen. Muista pitää vapaata – lihas kasvaa levossa. Muista syödä riittävästi ja monipuolisesti, juo vettä; elimistöstämme 70% on vettä, jota haihtuu urheilusuorituksen aikana pois mm. hikoilun muodossa.
Nuku – liian vähäinen uni voi aiheuttaa mm. tulehdustiloja jolloin altistut urheiluvammoille herkemmin. Mikäli urheilijalla ilmenee kipukohtia/hiertymiä viilennä – tämä ehkäisee myös tulehdusta ja pahimmillaan myös edesauttaa urheiluvammojen syntymistä.

Hieronta ja lihashuolto HighRoller/FoamRoller nopeuttavat lihaksen palautumista normaaliin tilaansa rankemmankin suorituksen jälkeen.

Leave Comment