Yleinen vaiva – tenniskyynärpää

Shocwave on tehokas hoitomuoto tenniskyynärpää vaivaan

Tenniskyynärpää on kiputila kyynärvarren uloimman nivelnastan kohdalla, ja sen ympärillä olevissa lihaksissa. Tenniskyynärpää tulee, jos työssä, vapaa-ajalla tai harrastusten parissa kohdistuu toistuvasti rasittavaa liikettä kyynärvarren alueelle huonossa työasennossa.

Hyvänä esimerkkinä on toimistotyöntekijät, jotka joutuvat tekemään pitkää päivää huonossa työasennossa. Ergonominen työasento on tärkeä, sen vuoksi että nivelille tai lihaksistolle ei kohdistu liikaa vääntöä, painetta ja kuormitusta. Työ päivän aikana tulisi venytellä 30 – 45 min välein, jotta lihaksisto ja nivelet eivät staattisoidu. Pitkään paikallaan oleminen heikentää verenkiertoa lihaksistossa ja nivelissä, jolloin syntyy hapen puutetta kudoksessa.

Tenniskyynerpää kipu alkaa yleensä lihasten väsymisellä, ja kireyden tunteella.

LPG -hoitolaite löytyy jokaisesta FYSIO 2000 yksiköstä

Pitkään jatkuessaan alkaa tulla kipua, joka pahenee ajan myötä. Yleensä siinä vaiheessa jäädään sairaslomalle, kun kipu alkaa rajoittamaan tekemistä arjessa ja työssä. Tenniskyynärpään kuntouttamisessa tärkeintä on työasennon, työvälineiden, työtahdin korjaaminen sekä kuntouttamisen aloittaminen. Kuntouttamiseen sisältyy kyynärvarren lihasten vahvistamista, venyttämistä ja erilaisia fysikaalisia hoitoja.

FYSIO 2000 tehokkaimmat hoitomuodot tenniskyynärpäävaivaan ovat Shockwave, LPG-hoito, manuaalinen käsittely, akupunktio ja kinesioteippaus.

Työergonomiaan kannattaa kiinnittää huomiota. FYSIO Kaupasta löytyy apuvälineet ergonomiseen työpisteeseen

Vaivan parantuminen vaihtelee, riippuen siitä mikä on taustasyynä, ja kauanko kipu on jatkunut. Joissakin tapauksissa voidaan harkita leikkausta, tai erilaisia nivelinjektioita.

Leave Comment